mandag 30. august 2010

"Gjer greie for korleis unge brukar media i dag"

Denne blogen er en del av PPU-studiet mitt på Høgskulen i Volda.
PPU betyr Praktisk Pedagogisk Utdanning, det er en ett-årig utdanning i pedagogikk,
( eller i det å være lærer om du vil).

Dette er altså en lærerutdanning for de som allerede har en fullendt utdanning, som de de nå ønsker å kunne undervise i.

Mitt fagområde (didaktikk) er Media, IKT og Design. Det er derfor naturlig at vi bruker forskjellige medier som en del av studiet, og denne bloggen er en plass jeg kan kommunisere med medelevene, foreleserene og ellers alle andre som måtte komme innom bloggen og se hva som blir diskutert, og komme med sine tanker og kommentarer.

Vi skal snart ut på en utplasseringsuke i ungdomsskolen, denne første uken er kun for å observere læringen i praksis. Senere skal vi ut i praksis hvor vi skal være med å undervise, men først skal vi altså bare observere og notere hva som foregår under undervisningssituasjonen i klasserommet.

For å bli kjent med målgruppen ( ungdomsskoletrinnet) , har vi blitt bedt om å gjøre oss kjent med noen i denne tenåringsaldersgruppen, gjerne ved å snakke med noen og høre med dem hvilke medievander de har.

 Oppgaven lyder: "Gjer greie for korleis unge brukar media i dag".


Siden jeg ikke kjenner noen(!) i denne målgruppen, vil jeg ta en litt annen infallsvinkel. Jeg vil lese 4 ulike og tilfeldig valgte blogger fra alderstrinnene som går på ungdomsskole. Jeg vil studere hva de skriver om i bloggen i forhold til spørsmålet om hvordan disse ungdomene bruker media.

Jeg vil nå ta for meg 4 tilfeldig valgte blogger: 2 av jenter, 2 av gutter.

Første blog jeg studerer: jente 15

Sitat: "Grunnen til at jeg blogger er for å legge ned alle slags minner som jeg sikkert en gang vil glemme." Hun bruker altså blogen som en slags dagbok i digital form. (denne dagboken har altså fritt innsyn av alle som har internett-tilgang).

- Hun har lagt ut "sin vanskelige historie": om hennes far som har begynnt med narkotika, og dermed heller ikke har samværsrett med henne.
-Det kan virke som bloggen gir både trøst og utløp for å dele personlige problemer som det er vanskelig å snakke om. ( men tenker hun over at så personlig informasjon nå ligger på nettet, og kan være vanskelig å fjerne i fremtiden?)
-Hun får mye sympati og tilbakemelding fra andre.
-Hun hadde en av norges mest leste blogger i desember.
-Hun har lagt ut bilder av hyttetur / bade / bikini -bilder, bilder av andre som sover etc. ( Hvordan er det med nettvett?)
-Også bilder av alkohol og sigaretter.... er dette noe foreldrene ikke får med seg? Vet de ikke at barna blogger, og legger ut bilder (bevis) av hva som foregikk på hytta?. Er denne digitale verdenen en plass ungdomen får boltre seg fritt uten foreldrenes tilsyn?
-Hun skal gå på medie og kommunikasjon på videregående (medie interesse).
-Legger ut bilder av andre enn seg selv ( f.eks. klassen )
deler tips om html-kode ... lærer bort å lage blogg.
- Hun ser på paradise hotel.

Andre blog: jente 13

-Første som slår meg er bildet i headeren, der hun fremstår som en modell i 4 ulike postiturer.. at blogg -miljøet har høy faktor av seksualisering av mindreårige er det liten tvil om. (eller at midreårige lærer å seksualisere seg selv).
-Det er tydelig at ungdom bruker internett til å skape et "image" av seg selv som vellykkede, vakre, interessante etc.etc. Bildene (som er nøye utvalgt) går gjerne en gang i gjennom photoshop før de havner på bloggen og viser en nøye planlagt "virkelighet".
-På et bilde har hun "sladda" bort broren sin, fordi han ikke ville være på bloggen hennes... ( første tilfelle av at det finns tanke på personvern, nettvett etc.)

-Hun har video av "spørsmål og svar runde" lagt ut på Youtube. Ganske avansert for å være 13 år. Masse om klær og mote... (men her er det litt uventet at hun mener billig er bra... H&M , Cubus etc.. er helt greit.)
-Mange kommentarer, høye leser-tall på bloggen virker å være svært viktig.
-Ordet "dataen" og å "være på dataen" er mye brukt om PC bruk og å bruke sosiale medier. Å være på facebook helekvelden etc.
-Jeg observer også at det er tilfeller av "mobbing" eller "trolling" i kommentarfeltene... for eksempel om noe er omtalt ved feil navn: Det heter College Jakke, ikke High school jakke, idiot.... (det virker dog som det er mannlige bloggere som står for slike kommentarer.)

Tredje blog: gutt 15

-Bruker en blogg for å skrive om verden, urettferdighet og store spørsmål. For eksempel at 20% av verden bruker  80% av ressursene (politisk innhold).
Det virker som mange 14-15 åringer har et litt mørkt og depresivt syn på verdens tilstand. Kanskje ikke så rart når media forer denne generasjonen med krig, selvmordsbombere, is som smelter bort på polene, stigende havnivå... er nyhetsbildet mer negativt nå enn da foreldrenes generasjon vokste opp?

"Vi nordmenn er bare sykt heldige som har det så bra!" er hovedbudskapet i denne bloggen. Ellers er temaer som kino, kviser, musikk og morsomme bilder en gjenganger.
-Han legger ikkje skjul på sin religiøse overbevisning og går på "kristen skole."
-Digger Simpsons, Karpe Diem, syns Inception med Di Caprio er en genial film på kino.
-Ordforrådet er infiltrert med engelske ord som Sweet, awsome, noob, dude etc. det finns mange linker til sanger klipp fra youtube, tydelig at denne siden er en poppulær mediaressurs hos målgruppen.

-Denne bloggeren tar opp temaet seksualisering i musikkvideoer, og følger for samfunnet. Britney spears, Lady Gaga og Shakira blir brukt som eksempel.

-Spotify blir ofte nevnt som kilde til ny musikk: for å sitere (Spotify (som btw er - etter min mening - en av verdens mest geniale oppfinnelser til PC!))

-Bloggeren har også et kritisk blikk på energidrikker som "Red Bull" , sitat: red bull, X-ray, burn og Urge Intense har blitt 'ti-årets accesory' . Han spør seg selv om hvor bra disse er for helsa. Han skriver om tvangsekteskap, men også mer overfladiske temaer som sko-mote, og parfyme.

Alt i alt er jeg imponert over nivået på denne unge skribenten.

Fjerde blogg: gutt 14

-Blogg som består mest av bilder av alt mulig. Tydelig at det er en fotoblogg, av en fotointeressert person, med noen fototekniske tips.
-Inn i mellom bildene er heller korte meldinger om dagens aktivitet (nesten mer som facebook statuser).
-Mye selvportrett, så det er definitivt en kanal for å vise "at jeg er her".
-Bilder av antrekk og info om hvor det er kjøpt, masse nærbilder av mat og måltider (dog litt kunstneriske).
-Litt info om produkt (t-skjorter) han ønsker seg..
-Filmen karate-kid er omtalt i flere av bloggene... tydeligvis en populær film.

-Bloggen er ganske barnslig, og virker mer som en "lekeblogg", til tross for et visst kunstnerisk preg på bildene. Denne bloggeren har også lagt ut video via youtube som virker lite planlagt og uten særlig innhold om man ser bort i fra grimaser og annet tull. Men det er et par eksempler på bilder han har behandlet i photoshop som er svært gode ideer, og godt gjennomført.

Jeg konkluderer med at denne personen er et gryende fototalent... men kanskje litt for ung til å lage en skriftlig blogg som er interessant. Han tilbyr også som flere andre hjelp med design på blogg.

Denne bloggeren har også lagt ut bilder av venner og familie, f.eks på stranda og i svømmebassenget, jeg undrer om det er blitt gjort med eller uten tillatelse.

"Ikke Homofil" er et eget punkt på menyen på denne bloggen, der tar bloggeren opp at han har fått daglige spørsmål om han er homofil etter han begynnte bloggingen. her må han forsvare seg ganske knallhardt, men her viser han også en voksenhet og en god evne til argumentasjon. Det slår meg likevel at det er snakk om en 14 åring som må forsvare sin egen legning på en åpen blogg på internett... det er harde bud for en så ung mann, og her skriver han også at han har vært mobbet i 7 år på skolen.


 " Gjer greie for korleis unge brukar media i dag "

Konklusjon:


Etter å ha brukt ca 1. 5 time på å studere hver av de fire ulike bloggene med tanke på bruk av media av ungdomsskole trinnet, vil jeg konkludere med:

Dagens elever på ungdomsskole/ungdomstrinnet har en utsrakt bruk av digitale medier, som er langt unna den hverdagen som preget tenårene til de som er dagens lærere.

Elever i denne aldersgruppen er aktive i kommunikasjon via sosiale medier og blogger.

Identitet: Unge bruker blogg/ sosiale medier til å bygge og vise frem sin identitet, eller sin ønskede identitet. Det folk visste om deg i "gamledager" fordi de kjennte deg i gjennom fotballaget, skoleklassen eller fritidsiteresser, kan nå være byttet ut i en viss grad med at de lærer deg å kjenne via datamaskinen.

Nettvett: Det er blitt normalt å legg ut bilder på nett som kan være tilgjengelig for alle, vi må anta at det i de fleste tilfeller ikke blir gjort med en formell tillatelse, og det virker nesten umulig å kunne kontrollere om noen i klassen/vennegjengen har lagt ut bilder av deg noe sted i de sosiale mediekanalene. Mobbing i skolen har også truffet den digitale-arenaen.

Forbrukere: De unge utøver forbrukermakt med å anbefale gode produkter til hverandre, og fortelle hva du ikke bør kjøpe. Men samtidig kan man anta at motepresset blir sterkere hvis noen få bloggere får mye respekt og makt til å diktere dagens trender, ( Bloggere blir dessuten ofte betalt for å reklamere for visse produkter, og kan dermed utnyttes som rene reklamekanaler.). 

Personlig informasjon: Mange bloggere går dypt i sine personlige problemer og tanker når de skriver om livet sitt. Hvor lett eller vanskelig det skulle være å fjerne denne informasjonen i fremtiden er et interessant spørsmål. Hva kan denne informasjonen bety foreksempel om en potensiell arbeidsgiver leser den i fremtiden? Det virke for meg som det er lite fokus på denne problemstillingen, og hvor grensene går for hva som bør og ikke bør komme på nett (?).

Mobilitet: Laptop med trådløst nett er blitt standarden i de fleste skolesekker, og man er på nett i de fleste hjem, på  skolen og stadig flere steder. I tillegg har den nye generasjonen med mobiltelefoner gjort at ei helg på hytta eller på båttur ikke hindrer aktivitet på sosiale medier så lenge det finnes telefondekning.

Tema: Alle tema kan blogges om, jeg har sett eksempel på politikk, likestilling, seksualisering, mote, foto, blog/webdesign, sport, religion. Det er ikke bare mote og sminke ungdomen kommuniserer om.

Andre medier: Vi må anta at nesten alle i denne målgruppen bruker mobiltelefon i et land som norge. I tillegg til bruk av PC er TV en selvsagt ingrediens i mediehverdagen, men fokus er ofte på underholdning (filmer, serier) mens fjernsyn som nyhetsformidler ikke blir mye fokusert på av denne aldersgruppen.
Jeg fant også en interessant opplysning på mediebedrifene.no : "91 prosent av tenåringer som bor hjemme, leser en avis, mens bare 17 prosent leste nettversjonen.  42 prosent leser både papir og nett. Ungdom liker heller ikke egne ungdomssider." Til tross for at nettet er på vei inn for fullt bruker altså ungdommen fortsatt den tradisjonelle papiravisa, det er mulig at det er lokalavisa som fortsatt har en sterk plass i de fleste hjem. (kilde: http://www.mediebedriftene.no/index.asp?id=95256 ).

Foran skjermen: (kilde: http://www.ssb.no/ssp/utg/200704/03/)
Jeg legger ved en link til Statistisk sentralbyrå sine sider, som viser hvordan tid brukt foran skjermen til  fjernsyn, hjemme-PC, video og TV-spill øker. Aldersgruppen 13-15 år må likevel se seg slått av gruppen 16-24 år som bruker mest tid ved en skjerm.



Jeg konkluderer også med at unge i dag har gjennomsnittlig god kunnskap om bruk av video, foto, fotobehandling, videoredigering og prosessene med å legge dette ut og spre det via internett. ( Her under også html-koding).De har en enorm kunnskap i forhold til bruk av digitale medier i forhold til det elever hadde da jeg selv var elev i ungdomsskolen ( for snart to tiår siden ).

kildene mine for de bloggene jeg studerte legger jeg ikke ut, da jeg ønsker å anonymisere de litt da de er et tilfeldig utvalg jeg valgte å studere.
Jeg kommer likevel til å sende linkene til foreleserene og medelevene mine så de kan se hvilke blogger jeg studerte.

1 kommentar:

  1. Flott blogg, Rune! Når jeg leste dette innlegget skjønte jeg med én gang at du hadde faktisk tatt deg god tid til å analysere og lese de bloggene du hadde valgt deg ut. Et ganske langt innlegg ble det også, men det holder seg nok innenfor blogg-sjangeren enda. Det blir jo litt synsing fra min side, for jeg er ikke helt sikker på hvordan blogg-formatet er. Det blir mer min personlige oppfatning.

    Selve innlegget ditt er jo spennende å lese,du skriver bra. Men jeg er litt usikker på hvordan det stiller seg mtp. krav til kilder. Du skriver at dette er 4 tilfeldige blogger, men kan det tenkes at det finnes bedre måter å gå frem på når man skal lage egen empiri? Dersom du kunne si noe om at disse 4 bloggene i stedet var representative for et utvalg, så ville en analyse fortelle noe mer. Men dette burde vi ta opp i fellesskap på en samling, slik at vi fikk diskutert det litt :)

    SvarSlett